JAK VYBRAT NAVIGACI
    Nebudu se zde zabývat konkrétními typy 
přístrojů. Spíše jde o to, získat určitý přehled možností,na základě kterých si 
pak každý zvolí to, co by mu mohlo vyhovovat.
    V našem případě zřejmě hledáme navigaci použitelnou na 
motorce. Velmi pravděpodobně jí budeme používat i v autě. Budeme od ní chtít, 
aby nás vedla v místech, která neznáme. Měli bychom si ujasnit, zda budeme 
cestovat pouze po republice, přidáme sousední státy, nebo pojedeme ještě dál.... 
Chceme s navigací provozovat i pěší turistiku? Chceme si na ní přehrávat 
písničky a prohlížet fotky?
    V každém případě se nevyhneme kompromisům. Zcela univerzální 
navigace neexistuje. Jak tedy vybírat? Motocyklová navigace je použitelná i v 
autě v podstatě bez omezení. Automobilní je použitelná na motocyklu s určitými 
omezeními. V čem je hlavní rozdíl? Motocyklová navigace má zpravidla robustnější 
konstrukci, je odolná proti dešti, lze jí obsluhovat i v rukavicích, má 
kontrastnější a jasnější obrazovku, takže je na ní dobře vidět i v přímém 
slunci. Použijeme-li na motorce automobilovou, musíme jí v dešti chránit 
(prodávají se vhodné obaly), nebo sundat a dát do sucha. V obsluze bez rukavic a 
v rukavicích bych zásadní problém neviděl, nehledě k tomu, že některé 
automobilní lze v rukavicích obsluhovat. Největší rozdíl je ve zřetelnosti 
obrazovky na slunci. Trochu pomůže štítek. Jezdit se podle ní dá. Doporučoval 
bych pro tento účel ale spíš navigace s větším displejem, které jsou samy o sobě 
přehlednější. Důvod proč použít na motorce automobilovou navigaci je v podstatě 
jediný. Je podstatně levnější. Základní modely motocyklových navigacích mají 
ceny od bezmála 9 000,- Kč výše.
    Tím jsme se vlastně dostali k otázce výběru navigace podle 
ceny. Automobilní navigace lze pořídit už od 2 000,-Kč. Ty základní mají 
obrazovky o úhlopříčce 3,5“, což podle mě na motorku moc vhodné není (viz výše). 
Ty o něco dražší mají úhlopříčku 4 – 4,3“, což je lepší. Další věc, která se 
odvíjí od ceny je kvalita mapových podkladů. Levnější navigace mají mapy uložené 
ve vnitřní paměti. Rozsah a kvalita mapových podkladů je tedy omezena její 
velikosti. Dražší mají mapy na paměťové kartě, která má kapacitu mnohem větší. 
Dobrou volbou je pořídit přístroj známější značky, tedy TomTom, Garmin, nebo Mio. 
Hraje zde totiž dost velkou úlohu aktualizace map. Přístroje od zhruba 3 500,-Kč 
nabízejí tak zvanou Lifetime záruku. Koupí získáte ne jen přístroj ale zaručenou 
doživotní aktualizaci map. K navigacím, které Lifetime záruku nemají, lze 
aktualizace dokupovat, ve většině případů předraženě. Aktualizace pravidelně 
vycházení 3-4 krát do roka. Jejich instalací se minimalizuje možnost 
„zabloudění“ a zmatečně plánovaným trasám. Nestane se, že při jízdě po nové 
dálnici podle navigace zjistíte, že jedete po poli a budete posílání po náspu k 
nejbližší silnici, kterou navigace zná. Dražší navigace umějí využívat ještě 
technologii DRS-TMC. To znamená, že rozpoznají velkou kolonu, nebo dopravní 
zácpu a navrhnou vhodnou objízdnou trasu. Některé navigace také umějí vypočítat 
nejvhodnější trasu pro určitý den či jízdní dobu, dle informací o obvyklé „ucpanosti“ 
trasy.
    Dostáváme se k otázce umístění navigace na motorce. Zpravidla 
vždy to bude na řidítkách. Motocyklové navigace jsou dodávány s příslušenstvím, 
které obsahuje držák na řidítka a zpravidla napáječ. Automobilové navigace jsou 
dodávány s držákem do vozu a adaptérem pro napájení ze zásuvky vozidla. Pro 
připevnění na řidítka budeme muset trochu vymýšlet. Nepochybně se povede 
vygooglit vhodné prvky, kterými se to dá uskutečnit. Já například využívám velmi 
jednoduchou kombinaci držáku na kolo, držáku pro automobil a kusu plechu, na 
kterém je napájecí zásuvka. Chvíli jsem to vymýšlel a výroba trvala si hodinu. 
Bez problému se dá sehnat zásuvka s držákem na řidítka. Zásuvku doporučuji přes 
pojistku propojit přímo ke svorkám akumulátoru. Lze jí pak využívat i pro jiné 
spotřebiče, nebo k dobíjení akumulátoru. Pokud máte na motorce štít, je vhodné 
navigaci umístit tak, aby jím byla chráněna. Má to ještě jednu výhodu. 
Reproduktor pro hlasové pokyny bývá vzadu a štít odráží zvuk směrem k jezdci. 
Záleží však na druhu přilby a hlučnosti stroje. Některé navigace jsou vybaveny 
bluetoothem, což je na poslech nejvhodnější. Není nezbytně nutné sledovat 
zvukové pokyny. Je to ale výhodnější neboť před příjezdem ke křižovatce jste 
informováni o tom co máte dělat. Nezmínil sem se o tom, že některé navigace 
dokážou z vložené paměťové karty přehrávat zvuk a zobrazovat fotografie. To ale 
myslím při použití na motorce nebude nejpodstatnější. Navigovat umějí i chytré 
telefony. Mají však většinou méně pohodlnou obsluhu a problém může být i s 
baterií. Ještě něco málo o zadávání trasy. Každá navigace umožňuje zvolit různé 
varianty trasy. Z vlastí zkušenosti doporučuji příliš nepoužívat „nejkratší“. 
Může se totiž stát, že doslova kvůli pár metrům, vás požene cestou necestou. 
Tedy ona tam nějaká cesta bude, ale jde o to jak bude vypadat. Já nejčastěji 
používám „nejrychlejší“ a podle situace „s využitím dálnic“, nebo bez. Žádná, i 
naprosto čerstvá mapa není zcela aktuální. Jak je napsáno výše, nové mapy 
vycházejí 3-4 krát do roka a jejich příprava také chvíli trvá. Může se tedy 
stát, že na chvíli zabloudíte. Jednou mně kdesi ve východních Čechách GPS 
zavedla na staveniště. Dělníci u míchačky se mohli potrhat smíchem, když sem se 
kolem nich otáčel a navigace právě v tu chvíli vydala hlasový pokyn „Až to bude 
možné, otočte se“. Někdy z legrace říkám, že navigace umožní dostat se do míst, 
kde člověk ještě nikdy nebyl a ani tam nechtěl. Ono je to tak, navigace vždy 
nějakou trasu „vymyslí“ a pravděpodobně vždy se s ní dostanete do cíle. Někdy 
třeba cestou ne zcela optimální, ale nic na světě není dokonalé.
Miloš